Că tot vorbeam într-o
postare anterioară despre ochelarii pe care ni i-am pus cândva pe nas și i-am
uitat acolo, m-am gândit să vă propun azi să-i dați jos.
Nu e o
întreprindere ușoară, dar am identificat în tolba mea de resurse câteva
instrumente pe care le-am putea utiliza pentru a facilita acest lucru.
Primul ar fi cum să ne întoarcem la o modalitate fresh de a percepe lumea care nu este într-atât de poluată de
prejudecăți, concepte, teorii. În Buddhism acest lucru se numește mintea
începătorului (the beginner’s mind). Mintea începătorului este o minte
deschisă în care coexistă multe posibilități, este o minte curioasă și
contemplativă, fără a fi constrânsă de filtrele așteptărilor și ale prejudecăților. Dacă mințile experților sunt pline de certitudini, mintea
începătorului este plină de posibilități. Deși în clipa aceasta toată lumea
este înfometată după certitudini, căci anxietatea face din noi niște certainty
junkies (promit să abordez și acest subiect într-o postare ulterioară),
vă invit să ne răzvrătim azi împotriva impulsurilor pe care le generează în noi
anxietatea și în loc să ne închidem mintea să ne-o deschidem.
Pentru a vă edifica la ce se referă ideea buddhistă de minte a
începătorului vă propun să-l ascultați pe maestrul emerit al mindfulness-ului,
Jon Kabat-Zinn, creatorul Clinicii de Reducere a Stresului și a Centrului
pentru Mindfulness în Medicină, Sănătate și Societate din cadrul Universității
Massachusetts, Statele Unite.
Eckhart Tolle ne adresează și el invitația de a privi lumea ca și când nu
am ști cum se numește și ce este fiecare obiect. Ne putem imagina că suntem un
extraterestru și am aterizat pe Pământ pentru prima dată și pur și simplu
descoperim această lume. Când predam psihologie le explicam întotdeauna
elevilor/ studenților mei că acest proces prin care noi botezăm lucrurile și le
plasăm în anumite categorii- categorizarea- are ca una din funcțiile sale
principale economia cognitivă. Adică să ne fie mai ușor să funcționăm
într-o lume extrem de complexă. Dar e musai să știm că această fascinantă
capacitate a minții noastre are și un preț: nu mai suntem atât de atenți la
diferențele dintre obiectele pe care le băgăm în aceeași oală, pardon,
categorie. Ne uităm la ce au în comun, un măr e tot un măr fie că este roșu
galben sau verde, un trandafir e tot un trandafir, sau?
Problema este că în clipa în care am botezat și plasat un obiect într-o
categorie, ne-am pierdut interesul pentru acel obiect și avem un soi de
certitudine că știm tot ce avem nevoie să știm despre acesta. Încet, încet, pe
măsură ce botezăm și catalogăm majoritatea obiectelor din mediul nostru
imediat, lumea din jur devine fadă, neinteresantă. Iar noi, noi nu mai
interacționăm cu obiectele reale, ci doar cu imaginile lor din capul nostru și
cu caracteristicile atribuite categoriei din care fac parte.
Jon Kabat-Zinn are
o carte superbă, ca toate cărțile lui de altfel, numită Coming to Our Senses pe
care v-o recomand cu căldură. Titlul are două sensuri: unul este să ne
întoarcem la simțurile noastre, la o percepție efectivă a lumii prin intermediul
simțurilor- adică, de exemplu, atunci când mâncăm ceva să nu înghițim ca niște
zombi cu ochii în televizor, ci să ne întoarcem la savurarea mâncării. Să ne
uităm la culoare, să lăsăm aroma ei să ne pătrundă, să ne permitem să-i simțim
gustul/ amestecul de gusturi înainte. Putem face la fel cu orice activitate.
Primul efect va fi că o astfel de abordare ne va aduce imediat în prezent. Am
scris deja o postare despre importanța ancorării în prezent. Al doilea efect
este că ne va pune în contact cu minunăția fiecărui lucru. Lumea va începe să
ne apară muuult mai vibrantă, aproape
magică. Nu mă credeți pe cuvânt, purcedeți să experimentați și să observați pe
pielea voastră.
Al doilea sens al titlului este a ne veni în fire, a ne reveni, a înceta să
ne mai prostim. La fel de pertinent în opinia mea.
O a treia modalitate prin care vă propun să vă antrenați mintea
începătorului este ceea ce în psihoterapie numim recadrare. Și în acest
sens vă invit să faceți un exercițiu.
Instrucțiuni:
# Luați-vă câteva minute pentru a nota câteva comportamente ale altor
persoane care vă irită. Din nou, nu cred că va fi greu, dar fiind că acum
majoritatea se calcă zilnic unii pe alții pe bătături prin casă. Alegeți unul
pe care să vă concentrați în continuare.
# Ce semnificație credeți că are ceea ce face persoana? (ex. o face
intenționat ca să mă scoată pe mine din minți, vrea doar atenție etc)
# Puneți-vă mintea la contribuție și găsiți cel puțin 3 interpretări
alternative.
# Amintiți-vă cel puțin o situație în care și voi ați făcut acel lucru.
# Găsiți o situație în care acest comportament ar fi util în a vă aduce
ceva ce vă doriți.
# Descoperiți intenția cea mai probabilă din spatele comportamentului (ce
vrea de fapt persoana să obțină prin acel comportament); găsiți cel puțin o cale mai elegantă de a o
împlini.
# Meditați puțin la ce ați descoperit făcând acest exercițiu.
Un aspect la care este bine să avem grijă este tendința care există uneori de a cădea în recadrarea negativă, adică de a vedea nori și dacă cerul este de un albastru infinit sau de a veni cu o problemă la orice soluție.
Și dacă tot vă propun o meditație la final vă invit la o meditație ghidată
chiar de Jon Kabat-Zinn numită scanarea corpului. Dacă tot v-am invitat să vă
reînnoiți modalitatea în care interacționați cu lumea, este prilejul perfect să
facem același lucru și în privința interacțiunii cu propriul nostru corp.
Exercițiul acesta ne va ajuta să facem exact asta, să ne amintim de propriul
corp și să ne conectăm din nou cu el, cu viața care pulsează în noi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu