Azi am
ales să vă vorbesc despre ideile lui Albert Ellis, autorul REBT-
rational-emotive behavioral therapy, adică terapiei rațional emotive și comportamentale.
Vă recomand una din cărțile lui, numită How to Stubbornly Refuse to Make Yourself
Miserable About Anything. Dacă nu o găsiți, nici un bai, este un autor
foarte prolific, citiți ce găsiți de el.
Din
capul locului trebuie să menționez că aici nu ne ajută criteriul statistic,
adică dacă multă lume gândește așa, este ceva bun. Pot fi idei foarte ”normale”
pentru cultura noastră sau alte culturi, foarte obișnuite și la ordinea zilei,
pot fi idei pe care le-am învățat din familia noastră și cu toate acestea să
fie foarte nesănătoase. Vorba lui Ellis, și gripa este comună, dar nu înseamnă
că este sănătoasă.
Un prim
barometru care ne indică caracterul nesănătos al gândirii noastre este prezența
emoțiilor foarte intense, disproporționate în raport cu situația sau care se
transformă în dispoziții, stări de durată, cum ar fi dispoziția
depresivă. Dar să nu rămâneți cu
impresia că doar în sens negativ trebuie să căutăm indiciile gândirii
nesănătoase, avem și dispoziția hipomaniacală sau chiar maniacală, caz în care
avem emoții pozitive foarte intense și inadecvate.
În
opinia lui Albert Ellis majoritatea problemelor și tulburărilor emoționale se
datorează unui stil AROGANT de gândire în care:
-
insistăm să avem sau să facem MUSAI ceva;
- dacă
nu obținem acel ceva, este GRAZNIC ȘI CATASTROFAL, NU SUPORTĂM așa ceva, suntem
niște FIINȚE INFERIOARE pentru că nu am fost în stare să ne aranjăm ploile așa
încât să primim ceea ce vrem, LUMEA este un LOC ORIBIL pentru că nu ne oferă
ceea ce TREBUIE SĂ AVEM, VIITORUL este MIC, NEGRU ȘI BATE LA UȘĂ, adică, nu vom
avea NICIODATĂ ceea ce TREBUIE CU NECESITATE să avem, nu mâine, ACUM, ÎN CLIPA
ASTA, motive pentru care NU VOM PUTEA FI NICIODATĂ FERICIȚI!!!
Acest
stil de gândire este rigid, imovabil, musturbatory conform termenului
clasic introdus de Albert Ellis (de la acel ”must” care apare în mod compulsiv
în discursul explicit sau implicit).
Albert Ellis a
descris de fapt cele mai importante structuri cognitive care au un caracter
destul de general și sunt implicate în evaluarea situațiilor cu care ne
confruntăm fiind în același timp implicate ca mecanisme etiopatogenetice în
patologie.
Pe tron se află
așadar gândirea inflexibilă, absolutistă (demandingness),
din care derivă alte trei cogniţii iraţionale (le numește el) generale
intermediare: catastrofarea (awfulizing), lipsa de
toleranţă la frustrare (low frustration tolerance/
frustration intolerance) şi evaluarea globală (global
evaluation), adică orice idee în care își
fac loc cuvintele: totul, nimic, întotdeauna, niciodată.
Gândirea
sănătoasă, rațională, în viziunea autorului, este flexibilă, non-absolutistă (preferential
and accepting), din care derivă apoi celelalte trei cogniţii raţionale
generale intermediare: non-catastrofarea (badness),
idei de genul: ”e rău, dar nu
e cel mai rău lucru cu putință, toleranţa la frustrare” (frustration
tolerance)”E foarte neplăcut, dar pot tolera.”
şi evaluare contextuală (antiglobal evaluation) ”Comportamentul meu în această situație a lăsat de
dorit.”
Vă invit
la un joc de stabilire a corespondenței între aspecte ale stilului de gândire
și probleme din sfera emoțională cu care s-ar putea asocia:
GRAZNIC ȘI CATASTROFAL
NU SUPORT
FIINȚĂ INFERIOARĂ
LUMEA ESTE UN LOC ORIBIL
NU VOI OBȚINE NICIODATĂ CEEA CE VREAU
NU VOI PUTEA FI FERICIT NICIODATĂ
|
FURIE
BUCURIE
ANXIETATE
FERICIRE
DEPRESIE
OSTILITATE
URĂ FAȚĂ DE SINE
RUȘINE
VINOVĂȚIE
|
Așadar,
Albert Ellis ne lansează următoarea invitație: ”Cherchez le should, cherchez le must!” dacă vreți să depistați
gândirea irațională cum o numea el.
Într-o
postare viitoare voi aborda erorile pe care le facem atunci când procesăm
informația și care generează structuri (scheme sau convingeri) disfuncționale
și ce e de făcut după ce ne-am identificat bubele din cap.
Pe
mâine!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu