Azi am o
postare destul de tehnică așa că brace yourselves. Vă voi vorbi despre ideile unui
titan al terapiei cognitiv- comportamentale: Aaron Beck și ce a avut el de zis despre
cum mintea noastră procesează uneori eronat informațiile din mediu construind
astfel structuri disfuncționale care în interacțiune cu anumite evenimente de
viață generează reacții cognitive, emoționale și comportamentale inadecvate sau
chiar potențial generatoare de patologie de tip anxios sau depresiv.
Procesările
informaționale descrise de Aaron Beck (1976) care contribuie la formarea de
convingeri și gânduri automate disfuncționale sunt (sursă: Daniel David (2006)
Tratat de psihoterapii cognitive și comportamentale. Editura Polirom):
(1) Gândirea dihotomică/ de tip alb-negru -
plasarea experienţelor de viaţă şi a persoanelor în două categorii distincte,
diametral opuse (bun - rău, inteligent-prost, frumos - urât etc).
Varianta
funcţională este gândirea nuanţată (ex. Costel este bun la X,
mai puţin bun la Y etc.)
(2) Inferenţa arbitrară - extragerea unei
concluzii specifice în lipsa dovezilor care să o susţină sau în prezenţa
dovezilor care să o infirme.
Varianta
funcțională este inferenţa susţinută logic de dovezile existente.
(3) Abstracţiunea selectivă - centrarea pe
un detaliu scos din context, ignorând totodată aspectele mai relevante ale
situaţiei şi conceptualizarea întregii experienţe pe baza segmentului
respectiv.
Varianta
funcţională este abstracțiunea susținută logic.
(4) Minimalizarea
şi maximizarea - evaluarea eronată a semnificaţiei sau magnitudinii unui
eveniment, într-o măsură suficient de mare pentru a constitui o distorsiune.
Varianta
funcţională este evaluarea adecvată a magnitudinii unui eveniment.
(5) Supra-generalizarea (generalizarea
excesivă) - extragerea unei reguli sau concluzii pe baza unuia sau mai
multor incidente izolate şi utilizarea acestei reguli în alte situaţii asociate
sau nu cu incidentul respectiv.
Varianta
funcţională este generalizarea susţinută logic.
(6) Gândirea emoţională - oamenii cred că
ceva trebuie să fie adevărat pentru că aşa „simt" ei, ignorând dovezile.
Varianta
funcţională este evaluarea valorii de adevăr prin dovezi.
(7) Etichetarea - se ataşează o etichetă
globală propriei persoane şi/sau altora fără a ţine seama de dovezi care sunt
incompatibile cu această etichetă.
Varianta
funcţională este evitarea etichetării şi focalizarea pe concret.
(8) Vederea „în tunel" - se notează
doar aspectele negative sau doar cele pozitive.
Varianta
funcţională este înregistrarea tuturor dovezilor şi elementelor existente.
(9) Personalizarea - tendinţa de a asocia
nejustificat evenimente externe cu propria persoană. Varianta funcţională este
asumarea responsabilității atunci când este cazul.
Aaron Beck
(1995) consideră că există două convingeri sau scheme cognitive centrale
disfuncţionale, care stau la baza dezvoltării unor tulburări cum ar fi
anxietatea sau depresia:
(1) ideea
subiectului că este o persoană fără valoare şi neajutorată- auto-depreciere/
neajutorare (worthless/ helplessness): „Indiferent ce
fac, sunt fără valoare", şi
(2) ideea că
este o persoană neacceptată şi neapreciată de ceilalţi- auto-excludere/
neacceptare (unlovable): „Indiferent ce fac, sunt de
neiubit".
Dacă o persoană
adoptă prima cogniţie centrală disfuncţională (auto-depreciere), atunci ea va
dezvolta anumite:
(1) atitudini (de exemplu, „Este groaznic
să nu te placă ceilalți");
(2) asumpţii pozitive/ negative cu rol
compensator ( „Dacă muncesc de două ori mai mult decât ceilalţi, atunci ei
mă vor aprecia şi nu vor vedea că sunt prost”/ „Dacă nu muncesc de două ori mai
mult decât ceilalţi, atunci ei nu mă vor aprecia şi își vor da seama că sunt
incompetent");
(3) reguli cu rol compensator (de exemplu,
„Trebuie să lucrez mult şi să nu fac nicio greșeală").
Acest stil de
gândire va conduce încet, încet la o personalitate de tip perfecționist.
Interacţiunea
acestor elemente de vulnerabilitate cognitivă generală, dobândite în cursul
dezvoltării ontogenetice, cu evenimente concrete de viaţă care capătă un rol
activator (cum ar fi pregătirea pentru un examen dificil sau pentru
participarea la un interviu de angajare pentru un job dorit) conduce la
apariţia unor gânduri automate
disfuncţionale (de exemplu, „Nu voi reuşi") care apoi generează :
(1) răspunsuri afectiv-emoţionale/ subiective
(anxietate, tristețe), răspunsuri
comportamentale (evitarea situaţiei de examen/ neprezentarea la interviu
pentru că oricum nu are rost) şi psihofiziologice/biologice
(tensiune) patologice sau
(2) răspunsuri compensatorii, prin angajarea
asumpţiilor pozitive (de exemplu, individul se izolează şi învaţă sau se
pregătește și mai mult, excesiv).
Gândurile
automate disfuncţionale pot fi grupate, din punct de vedere al conţinutului
informaţional, în triada cognitivă:
(1) gânduri
automate disfuncţionale cu referire la
propria persoană (de exemplu, „Sunt slab, inferior.");
(2) gânduri
automate disfuncţionale cu referire la
viitor (de exemplu, „Viitorul meu este fără speranţă");
(3) gânduri
automate disfuncţionale cu referire la
experienţele proprii (de („Am ratat totul").
David Clark & Aaron Beck (2012) în cartea lor The
Anxiety and Worry Workbook. The Guilford Press ne prezintă cele mai frecvente
erori de gândire care sunt asociate cu anxietatea.
Eroare de gândire
|
Descriere
|
Exemple
|
Catastrofare
|
Concentrarea pe rezultatul cel mai rău cu putință al
unei situații
|
A te gândi că senzația de apăsare în piept este semnul
unui atac de cord.
A presupune că prietenii cred că ceea ce ai spus este
stupid.
A te gândi că vei fi concediat pentru că ai făcut o
mică greșeală în raport.
|
Saltul la concluzii
|
A te aștepta ca o anumită consecință de care te temi să
fie foarte probabilă.
|
A te aștepta să cazi examenul dacă nu ești sigur
de răspunsul la o întrebare.
A prezice că mintea ta va fi goală în mijlocul unui
discurs pe care urmează să-l ții.
A prezice că te vei simți extrem de anxios dacă vei
face călătoria propusă.
|
Vederea în tunel
|
Concentrarea doar pe informațiile amenințătoare ale
situației ignorând cele care ar putea indica siguranța.
|
A observa că o persoană pare plictisită când vorbești
la o întâlnire.
Concentrarea exclusivă pe simptomele anxioase în timp
ce ești la supermarket.
Îngrijorarea cu privire la un test medical și
convingerea că poate fi doar cancer.
|
Prăpăstiozitatea
|
Tendința de a presupune că amenințarea este iminentă.
|
Persoana anxioasă social care se gândește în fiecare
dimineață în timp ce se pregătește să meargă la muncă că va spune ceva
jenant.
Persoana care se îngrijorează frecvent care este
convinsă că va fi concediată în orice moment.
Persoana care se teme să nu vomeze care se gândește că
i se va face rău de la stomac doar pentru că are o senzație de neliniște.
|
Judecata emoțională
|
Presupunerea că cu cât este mai intensă anxietatea, cu
atât este mai mare amenințarea
|
Zborul trebuie să fie foarte periculos deoarece mă simt
atât de anxios când trebuie să zbor.
Persoana ce face atacuri de panică care presupune că
probabilitatea de a-și pierde controlul este mai mare cu cât mai intensă este
anxietatea.
Persoana care se îngrijorează frecvent care este
convinsă că se va întâmpla ceva rău deoarece se simte anxioasă.
|
Gândirea de tip totul sau nimic
|
A vedea amenințarea și siguranța în termeni rigizi,
absoluți, că ar fi fie prezente, fie absente
|
Persoana care face atacuri de panică care crede că va
face un atac în toată regula dacă simte puțină anxietate.
Persoana cu anxietate socială care este convinsă că
colegii de muncă o vor crede incompetentă dacă va vorbi.
O persoană care se îngrijorează frecvent care crede că
nu își va mai găsi niciodată o slujbă dacă va fi concediată.
|
Exercițiu:
Notați-vă într-un
jurnal pe parcursul unei săptămâni gândurile și identificați în ce măsură
regăsiți aceste erori de gândire printre ele.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu