vineri, 17 aprilie 2020

Ziua #32 Ce pui după eu sunt ... devine povestea vieții tale


”I am is a sentence.” zice Norton Juster în minunata cărticică The Phantom Tollbooth pe care a scris-o. E trecută la secțiunea pentru copii, dar are atâtea substraturi încât am citit-o pe îndelete și de mai multe ori câte un capitol și încă mă minunez. Am văzut că a fost tradusă și în limba română, dar mi-a fost teamă să mă uit pe traducere. Mi se pare o întreprindere foarte temerară să te bagi la așa ceva. Vă recomand să o citiți în original dacă puteți, nu cred că vreo traducere poate să surprindă subtilele jocuri de cuvinte care populează aproape fiecare paragraf.

I am is a sentence, deci. Doar că în limba engleză cuvântul ”sentence” are două înțelesuri: propoziție și sentință. De al doilea sens vreau să mă leg în această postare.
”Eu sunt ...” este o supra-generalizare, adică o eroare de gândire în termenii terapiei cognitiv- comportamentale. În domeniul caracteristicilor personalității, nimeni nu este întotdeauna ceva, indiferent ce este acel ceva. Fiecare suntem buni, iubitori, ironici, neputincioși, veseli, triști, suficient de buni sau nu, anxioși, bucuroși UNEORI. Însă ori de câte ori ne etichetăm într-un anumit fel, eticheta devine o profeție care se împlinește singură. Căci vă spuneam și în altă postare că noi (creierul nostru) avem o adicție pentru a avea dreptate, pentru a ne confirma convingerile chiar cu prețul distorsionării realității. Vom găsi justificări și dovezi pentru orice credem cu tărie și vom ignora, discredita, ”uita” informația care contravine convingerilor noastre.



Exercițiu

Prin urmare vă invit ca pentru început să vă inventariați puțin aceste etichete pe care vi le auto-aplicați (chiar dacă o să ziceți că alții vă spun așa sau altfel, tot noi suntem cei care ni le însușim sau nu).
Iar în pasul doi aplicați o tehnică extrem de simplă, dar foarte eficientă. În loc de ”Eu sunt...” spuneți ”Mă comport/ Acționez/ Îmi spun că ...”.
Acționez iubitor.
Mă comport/ Vorbesc ironic.
Îmi spun că nu sunt în stare să ies din starea asta.
În primul rând este mult mai corect să descriem lucrurile așa, ba chiar mai specific de atât, putem preciza și  că ”În acea situație am ales să mă comport .../ să acționez...”. Observați diferența?
Când spunem ”Eu sunt...” ne asumăm eticheta la nivelul identității noastre, al personalității noastre ceea ce vine automat cu convingerea că nu ne putem schimba, pentru că așa suntem.
Când spunem ”Am ales să mă comport/ să acționez ...” automat intervine elementul de libertate, adică pot alege să fac altceva, să mă comport altfel.

Its your choice! Make a good one!

Și cărticica lui Norton Juster dacă vreți să o căutați așa arată:


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu