Albert Ellis (1913- 2007), psiholog american care în 1955 a dezvoltat Terapia rațional-emotivă și comportamentală (REBT- Rational Emotive Behavior Therapy), este un mare fan al metodei științifice în abordarea convingerilor nesănătoase. Până una alta procedurile și instrumentele științifice sunt calea cea mai bună pe care a găsit-o omenirea pentru a ajunge mai aproape de adevăr. Astfel, autorul ne propune să aplicăm regulile metodei științifice pentru a depista convingerile noastre nesănătoase.
Sursa: https://freesvg.org/ |
Regulile respective sunt:
#1 Acceptarea a ceea ce se petrece în lume ca ”realitate” chiar dacă nu ne
convine și am vrea ca lucrurile să fie altfel sau am vrea să le schimbăm.
#2 Observarea și verificarea constantă a ”faptelor” pentru a vedea dacă
acestea încă sunt ”adevărate” sau dacă s-au schimbat.
#3 Formularea de legități, ipoteze, teorii într-o manieră logică cu
evitarea contradicțiilor fundamentale.
#4 Teoriile se modifică atunci când nu mai sunt susținute de fapte sau de
logică.
#5 Flexibilitate, nu rigiditate: știința este mereu sceptică în raport cu
ideile pe care le susține, nu consideră nimic ca fiind absolut, necondiționat
sau cu certitudine adevărat, în toate situațiile, tot timpul.
#6 Revizuirea periodică a teoriilor pe măsură ce apar informații noi.
#7 Știința nu susține teorii care nu pot fi falsificate. (ex. că există sau
nu viața de apoi)
#8 Știința este sceptică în raport cu faptul că Universul operează după
principiul merituozității, adică dacă faci bine, ți se va face o statuie și
dacă faci rău vei fi damnat. Observă faptul că diverse grupuri au standarde
diferite cu privire la ce înseamnă bine/ rău și că îi recompensează pe
indivizii care se comportă conform standardelor și îi penalizează pe cei care
nu se comportă conform standardelor, dar că nu există un standard universal,
absolut pentru bine/ rău.
#9 Știința nu dispune de reguli absolute în privința comportamentului uman,
dar de îndată ce oamenii își stabilesc un standard sau un scop- de exemplu să
supraviețuiască sau să fie fericiți în
grupul lor social- știința poate studia măsura în care oamenii reușesc să-și
atingă scopurile și care sunt căile cele mai adecvate pentru atingerea
respectivelor scopuri. Adică, știința ne poate spune cum putem avea o viață
bună cu o anumită probabilitate, dar nu cu certitudine.
Iar acum hai să vedem cum aplică Albert Ellis metoda științifică pentru a
face o analiză unei convingeri pe care o au destul de mulți oameni cu scopul de a ajunge la verdictul
rațional/ irațional, ergo sănătos/ nesănătos.
Convingere: Oamenii
trebuie să se comporte frumos și corect cu mine, iar dacă nu se comportă așa
sunt oameni de nimic și ar trebui aspru pedepsiți.
Este această convingere realistă și corespunzătoare faptelor?
Nu. Evident, nu toată lumea se comportă frumos cu noi și nici cinstit sau
corect. Nici nu putem spune despre acești oameni că sunt de nimic pentru că cu
siguranță au făcut și ei ceva fapte bune sau măcar neutre, așa încât e nevoie
să admitem că nu există oameni care nu au în esența lor nimic bun. Nici nu se
întâmplă ca oamenii care nu ne tratează cum am dori noi să fie aspru pedepsiți
și damnați.
Este această convingere logică?
Nu, pentru că ea implică faptul că
deoarece oamenii mă tratează uneori fără considerațiune și incorect,
sunt de nimic și merită întotdeauna să fie aspru pedepsiți. Deși putem dovedi
că în raport cu anumite standarde stabilite de comunitatea noastră unii oameni
ne tratează rău, nu putem dovedi și că sunt de nimic și că merită întotdeauna
să fie aspru pedepsiți.
Este această convingere flexibilă?
Nu, deoarece afirmă că în fiecare caz, toți oamenii care mă tratează fără
considerațiune și incorect sunt complet de nimic și merită invariabil să fie
aspru pedepsiți. Fără excepție!
Poate fi falsificată această convingere?
Parțial da, însă convingerea în merituozitate (deservingness) nu poate fi
falsificată, deoarece chiar dacă toți ceilalți nu ar crede ca și mine, aș putea
susține că toată lumea se înșeală și că opiniile mele legate de pedepsirea
celor care mă tratează fără considerațiune sunt cel corecte și că pedeapsa
trebuie să existe, chiar dacă nu există. Deși observ că oamenii care mă
tratează fără considerațiune nu sunt pedepsiți, pot întotdeauna să vin și să
spun că nu au fost pedepsiți, încă, dar că vor fi indubitabil
pedepsiți cândva în viitor sau în viețile viitoare.
Chiar dacă uneori ceilalți sunt pedepsiți nu putem dovedi că au fost
pedepsiți pentru că m-au tratat pe mine rău, că soarta sau o ființă divină îi
pedepsește, că vor fi mereu pedepsiți pentru că m-au tratat rău, ei și cei ca
ei. Plus, s-ar putea să fie greu și să dovedim că faptele lor împotriva noastră
au fost cu adevărat ”rele” pentru că în anumite aspecte ele ar putea fi ”bune”
sau că alții este posibil să nu le vadă ca ”rele”. Conceptul de merituozitate
în raport cu propriile ”păcate” implică faptul că anumite fapte sunt în toate
situațiile fără dubiu ”păcătoase”, iar acest lucru este imposibil de dovedit.
Faptul că am această convingere înseamnă că mă voi comporta bine și voi
avea rezultate bune, mă va face fericit faptul că îmi mențin această
convingere?
Clar că nu! Cu siguranță mă va face să mă simt foarte furios și dornic de
răzbunare, corpul meu va fi mereu în alertă ceea ce se va dovedi dăunător
tocmai pentru mine. Voi fi obsedat de oamenii care consider eu că mi-au greșit
și îmi voi irosi timpul și energia cu ei. Atunci când voi încerca să fac ceva
legat de comportamentul acestora, voi fi atât de furios și agresiv încât nu voi
reuși să-i determin să înceteze ceea ce fac. Aceștia mă vor percepe ca fiind
excesiv de înfuriat, vor considera reacția mea ca incorectă ceea ce-i va
determina să nu-și recunoască propria incorectitudine. Cuprins de furia mea, nu
voi putea înțelege de ce s-au comportat astfel cu mine, îi voi acuza pe nedrept
și în mod paranoic de lucruri pe care nici nu le-au făcut ceea ce cu siguranță
va interfera cu o rezolvare amiabilă a situației.
Verdict: convingerea este irațională/ nesănătoasă
O reformulare mai rațională/ sănătoasă după Albert Ellis ar suna așa:
Aș prefera ca oamenii să mă trateze cum se cuvine, dar dacă nu se întâmplă
asta nu este nicio tragedie, nu îmi pierd încrederea în toată specia umană, nu
înseamnă nici că are legătură cu mine sau că s-ar putea deduce de aici că sunt
mai prejos decât alții sau că merit să fiu tratat astfel, nici că întotdeauna
voi fi tratat astfel. Pot cere lămuriri, pot purta o discuție despre ce s-a
întâmplat, pot alege dacă să continui relația cu acele persoane sau nu, dacă să
cer o schimbare a comportamentului celorlalți, iar ceilalți s-ar putea sau nu
să dorească, să vrea, să poată să se schimbe și nici asta nu e o catastrofă
dacă nu vor, nu doresc, nu pot să se schimbe pentru că am întotdeauna opțiuni
de a-mi schimba eu atitudinea, circumstanțele așa încât să-mi păstrez sănătatea
mentală etc.
Exercițiu
Alegeți 2-3 convingeri pe care le aveți și aplicați metoda științifică
pentru a ajunge la un verdict cu privire la iraționalitatea lor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu