Observați măsura în care au apărut următoarele schimbări în urma exercițiului:
Ați observat că ați trăit mai multe emoții pozitive în
urma exercițiului?
Vă vine mai ușor să râdeți?
Vă vine mai ușor să adormiți seara?
Dormiți mai bine în general?
Consumați mai puține substanțe?
Mâncați mai sănătos?
Vă gândiți mai puțin la evenimentele respective sau
atunci când o faceți este mai puțin dureros?
Sunteți mai puțin iritați?
Vă certați mai puțin cu ceilalți?
Aveți senzația că ceilalți sunt mai drăguți, mai amabili?
Sunteți mai deschiși și mai onești în relațiile cu
ceilalți?
Vă este mai ușor să vă concentrați pe ceea ce aveți de
făcut și să finalizați ceea ce vă propuneți?
Aveți sentimentul că lucrurile au mai mult sens în viața
voastră, că înțelegeți mai bine acum evenimentele despre care ați scris?
Acestea sunt câteva din rezultatele puse în evidență de studiile care au
utilizat această tehnică.
În unele cazuri s-a observat o accentuare a stărilor negative caz în care
ar fi indicat să luați legătura cu un specialist.
Recomandarea autorului este să realizăm analiza exercițiului ca și când am
fi niște oameni de știință.
Începeți, așadar, cu aspectele de suprafață.
S-a modificat scrisul vostru pe parcursul exercițiului?
Sunt anumite părți pe care le-ați tăiat? Corectat?
Atunci când ne edităm mult textul este posibil să fi fost mai atenți la cum
scriem nu la ce scriem.
Observați dacă ați utilizat anumite cuvinte, presiunea pixului pe hârtie,
modul de încadrare în pagină.
În ce fel se leagă aceste aspecte stilistice
de conținut?
Nu căutați un site unde să vi se descifreze ce înseamnă toate aceste
lucruri. Voi sunteți cei mai buni detectivi în acest demers.
Observați modificările cifrelor la întrebările de evaluare.
Dacă ați evaluat cu o cifră sub 5 la majoritatea întrebărilor în
majoritatea zilelor puneți-vă întrebarea: ce s-a întâmplat cu voi?
Majoritatea oamenilor se vor simți triști în special după prima zi, apoi
scorurile se îmbunătățesc.
Puteți explora relația dintre subiectele abordate și modificările dispoziției.
V-au afectat în mod neașteptat anumite subiecte?
Ultima întrebare este de multe ori cea mai importantă. Dacă ați acordat
scoruri mici (sub 5) reevaluați modul în care ați abordat exercițiul. Este
posibil ca această tehnică să nu fie cea mai potrivită pentru voi.
Multe persoane găsesc dificilă sarcina de a scrie despre emoții. Unii nu
pot scrie despre emoții care au fost considerate ”inacceptabile”. Emoțiile nu
sunt bune sau rele, ele sunt pur și simplu.
Ceea ce este interesant despre emoțiile așa numite negative este faptul că
este bine să fie recunoscute, dar nu este indicat să stăruim asupra lor, spune
James Pennebaker, autorul acestui exercițiu.
Persoanele care au utilizat foarte
multe cuvinte ce descriu emoții negative sunt adesea cele care au beneficiat
cel mai puțin în urma acestui exercițiu. Se pare că focalizarea pe emoțiile
negative ne poate orbi în privința semnificației mai largi sau mai profunde a
evenimentului.
Chiar și cele mai groaznice experiențe pot genera emoții și insight-uri
pozitive. Nu se pune problema să încurajăm experiențierea traumelor, doar că pe
lângă neajunsurile cauzate acestea au și capacitatea de a ne reaminti de
lucrurile bune în viață.
Oamenii care utilizează mai multe cuvinte care descriu emoții pozitive în
exercițiul de scriere beneficiază cel mai mult de pe urma lui. Se pare că
oamenii care văd părțile bune ale experiențelor negative le fac față mai ușor.
Ideea nu este să ignorăm răul și să vedem doar binele (Polyanna), ci să
recunoaștem răul și să căutăm binele, iar de măsura în care putem face asta
depind beneficiile acestui exercițiu asupra sănătății. Consultați în acest sens
și cartea lui Martin Seligman- Learned Optimism.
Autorul a ajuns la concluzia că un element foarte important în ceea ce
privește eficiența exercițiului este abilitatea persoanei de a construi
o poveste coerentă pe marginea evenimentului. Accentul este pe a construi
în cadrul exercițiului. Dacă noi avem deja o poveste gata făcută și
doar o spunem și o justificăm în cadrul acestui exercițiu, exercițiul nu ne va
fi util.
James Pennebaker a identificat câțiva markeri ai poveștii
exprimați în utilizarea de cuvinte de genul: efect, cauză, deoarece, motive,
care denotă un raționament cauzal, sau înțeleg, realizez, știu, sens, care
denotă detașarea de poveste și formularea unui sens mai larg.
Un alt aspect sanogen este schimbarea perspectivei- capacitatea
de a vedea un eveniment din mai multe puncte de vedere. Se pare că oamenii
beneficiază cel mai mult dacă rata utilizării pronumelor se schimbă, adică se
trece de la eu, care denotă o focalizare excesivă pe sine și perspectiva
proprie la celelalte pronume pe parcursul exercițiului. Niciuna din perspective
nu este mai bună decât celelalte, dar este important să ne facem o idee despre
multiplele perspective care există asupra evenimentelor.
Asta a fost. Și pentru cei care doresc să aprofundeze tema vă recomand
cartea lui James Pennebaker (2014)- Expressive Writing- Words That Heal. Idyll
Arbor Inc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu