vineri, 1 mai 2020

Ziua #46 De ce nu reușim să facem ceea ne propunem și ce ne-ar putea ajuta (#6 focus)


Un alt factor esențial pentru auto-reglare este capacitatea noastră de a ne gestiona eficient…atenția.
Pe ce ne focalizăm atenția este primul pas în procesarea informației, așa că dacă am putea interveni încă de aici, ne-ar fi mult mai ușor să depășim inerția psihologică a circuitelor deja bine forjate și care merg aproape pe pilot automat. Adevărul este că orice stimul care reușește să ne capteze atenția are șanse mult mai mari de a genera reacții psihologice de tipul impulsurilor sau dorințelor care vor pune probleme mecanismelor de auto-reglare.

Nu degeaba, multe programe recomandă îndepărtarea stimulilor care ne-ar putea tenta să reluăm comportamentele pe care încercăm să le schimbăm: de exemplu brichetele, scrumierele, anumite locuri sau chiar persoane la fumători, produsele de patiserie, cofetărie, magazinele respective la cei care își propun să scadă în greutate.

Chestiunea gestionării resurselor atenționale este mai complexă decât pare la o primă vedere.
Mai întâi se pune problema măsurii în care acordăm atenție unor stimuli (ex. impulsuri, dorințe, gânduri, emoții, obiecte din mediu etc). Aici funcționează uneori distragerea atenției prin focalizarea pe gânduri legate de alte lucruri sau pe factori distractori din exterior, pentru că așa este posibil să nu observăm stimulii ispititori sau amenințători. Dacă totuși apar impulsurile și dorințele, faptul că suntem preocupați de alte lucruri ne poate lua din resursele pentru a le opri.

Problemele în sfera concentrării atenției sunt unul din factorii esențiali care stau la baza eșecului mecanismelor de auto-reglare.
Dacă atunci când facem o greșeală sau ne încălcăm planul atenția noastră este absorbită de acele cercuri vicioase în care ne concentrăm pe emoțiile negative în raport cu sinele șansele sunt mari să pierdem controlul și să abandonăm. La fel, dacă ne concentrăm de plăcerea și satisfacția asociată cu substanțele, alimentele ”interzise”, știm care este continuarea.

Soluția este să ne redirecționăm atenția cât mai repede în direcția scopurilor noastre. Se pune astfel problema atenției pe care o acordăm standardelor sau scopurilor pe care ni le-am propus. Și aici devine relevant să ne reamintim frecvent ce ne-am propus și de ce, nu doar să le scriem pe o foaie pe care o uităm undeva sau, mai rău, să nu scriem nicăieri, ci doar să facem niște angajamente mentale fără dovezi fizice 😀.

Recomandarea mea este să vă scrieți obiectivele/ scopurile și motivele pentru care le-ați ales și să le puneți într-un loc vizibil din casă, așa încât să vă întâlniți frecvent cu ele.
Roy F. Baumeister numește această practică de a ne focaliza atenția pe standarde, transcendență, capacitatea de a vedea dincolo de mediul imediat, de a ne conecta cu acea realitate la care vrem să ajungem, chiar dacă nu este încă vizibilă.
Sursă: https://www.needpix.com/

Eu am descoperit această abilitate când eram în școala gimnazială și am fost pentru prima dată într-o tabără de schi la Sibiel. A fost pentru prima dată când am urcat pe munte cu un rucsac cu lucruri pentru o săptămână în spate și cu schiurile în spate pe deasupra pe o vreme de iarnă din aceea cum numai în copilăria mea am mai văzut. Drumul părea că nu se mai termină și în fiecare moment îmi venea să renunț pentru că aveam impresia că nu mai rezist. Adevărul este că habar nu aveam cum arată cabana la care trebuia să ajungem, dar am început să-mi imaginez momentul în care am ajuns acolo foarte detaliat și ori de câte ori simțeam că cedez mă concentram pe imaginea aceea din mintea mea. Și uite așa am făcut drumul acela și multe alte drumuri de atunci.

Exercițiu

Conturați-vă o imagine detaliată a rezultatului la care doriți să ajungeți prin scopurile/ planurile pentru atingerea obiectivelor. Conectați-vă frecvent cu această imagine și în special atunci când sunteți tentați să cedați.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu