luni, 4 mai 2020

Ziua #49 Grădinăritul ca exprimare a nevoii de conectare

Azi fac din nou un viraj dinspre antrenamentul mental înspre lucruri care ne ancorează în real, în palpabil și în eternul ritm al vieții

Întotdeauna mi-a plăcut să grădinăresc, dar întotdeauna am pus acest lucru pe seama copilăriei mele în care făceam asta cu bunica mea. Am crescut printre rondourile cu flori și prin grădină și cu copiii de pe stradă ne jucam adesea prin pădure, așa că nu m-am întrebat niciodată dacă este ceva mai mult în plăcerea de a fi în contact cu pământul și cu plantele. Zilele acestea, însă, am  dat peste un articol care spune că multă lume s-a apucat de grădinărit în perioada aceasta, iar impulsul de a grădinări (și probabil și cel de a bucătări și coace pâine) în vremuri grele are rădăcini profunde.

Autoarea, Jennifer Atkinson, lector la Universitatea din Washington, a ajuns la concluzia că grădinăritul ascunde o dorință ascunsă pentru apartenență și conexiune, contact cu natura, exprimare a creativității și îmbunătățirea sănătății. Deși în trecut oamenii se orientau spre grădinărit de teama că nu vor avea ce mânca (de ex. în vremuri de război), în prezent este mai degrabă o foame pentru contact, speranța pe care ne-o trezește reziliența naturii și dorința de a ne angaja într-o activitate/muncă din care iese un produs concret.

Grădinăritul nu este doar un alt tip de muncă. Este o formă de exprimare artistică. Îmi amintesc foarte bine rondoul meu cu flori din copilărie. Era o bucățică de pământ care era a mea și o puteam modela după plăcerea inimii. Puteam să plantez anumite flori sau altele, în variate combinații. Îmi aduc aminte că preferam florile sălbatice pe care le aduceam din pădure.
Cred că ne conferă un sentiment important de control, chiar dacă vorbim doar de o mică bucățică de lume pe care o putem modela după cum dorim și în care putem exprima o imagine personală a frumuseții.

Autoarea articolului pune în opoziție sentimentul de gol pe care ni-l lasă în această perioadă întâlnirile online din care mulți simt că lipsește ceva esențial, prezența fizică a celuilalt, oportunitatea de a comunica prin intermediul corpului, ceea ce ne făcea să populăm cafenelele și restaurantele sau să ne simțim parcă parte a unei singure ființe vii când ne aflam în mulțime la concerte.

Grădinăritul ne promite acest contact cu ceva real și ne implică întregul corp în această conexiune. Deliciul simțurilor include căldura razelor soarelui, mirosul crud al plantelor și al pământului, sunetele păsărilor și ale insectelor care mișună pe acolo, o oboseală plăcută a corpului după efort. Deși lumea virtuală are modalitățile ei de a ne absorbi, nu se compară cu experiența de imersiune pe care ne-o provoacă grădinăritul.

Grădinarul nu este niciodată fără un scop, un orar și o misiune, spune autoarea. Grădinile sunt o bună reamintire a faptului că există limite în a face ceva fără prezența fizică. La fel ca și cu îmbrățișările, nu poți grădinări prin intermediul unui ecran. Putem urmări tutoriale pe YouTube, putem deprinde abilități din acestea, însă expertiza vine din a interacționa direct cu plantele, a le învăța preferințele și neplăcerile, prin atingere, miros. Din cărți ne putem lua anumite informații, dar doar contactul direct poate să îți confere o înțelegere reală a unui organism viu.

Un alt aspect la care se referă articolul este bucuria pe care am simțit-o când am văzut imagini cu pământul revenindu-și la viață în această perioadă (deși multe s-au dovedit false ca cea cu delfinii din Veneția). Jennifer Atkinson consideră că bucuria noastră vine din faptul că suntem dornici să simțim semne ale rezilienței vieții care să ne hrănească speranța că vom supraviețui, că ”totul va fi bine”.

Înainte de Paști am rupt o creangă de salcie. Nu-mi place să rup plante pentru că am senzația clară că le omor făcând asta. Și îmi amintesc mereu de spusele lui Buddha despre diferența între a-ți plăcea ceva și a iubi: dacă îți place o floare o rupi, dacă o iubești, o uzi. Iubirea nu este despre a poseda ceva, ci este despre a aprecia și cultiva ceva.

De data aceasta am simțit așa o dorință intensă de a o aduce în casă. Nu mică mi-a fost mirarea când, după câteva zile, viața a explodat pur și simplu din ea sub forma unor rădăcini lungi. V-o arăt și vouă:


M-a cuprins așa o bucurie că viața din ea a învins dorința mea egoistă de a-mi aduce afară-ul în casă și am și purces la a o planta. Locuiesc la bloc acum. Și poate mulți dintre voi v-ați gândit citind articolul că sigur, cei care stau la case și au grădini pot face asta, dar noi care stăm la bloc? Ei bine, asta nu a fost o problemă pentru mine. Am o grădină considerabilă în ghivece și ce-i drept, am iubita mea pădure la o aruncătură de băț și o privire pe geamul dormitorului. Și mă simt super privilegiată pentru asta. Iată câteva mostre:
Adevărul este că și în grădină și în realitate viața continuă să-și urmeze cursul cu sau fără noi, unii spun și, dacă ne uităm cu atenție, trebuie să recunoaștem că mult mai bine fără noi.

Și pentru că de fiecare dată vă propun un exercițiu, asta este ceva la care vă invit să meditați, în ce fel putem fi altfel în lume, mai în fluxul viu al vieții nu împotriva curentului, după.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu