Am găsit că nu este o zi mai bună să vorbesc despre aceste două lucruri care, deși nu pare evident, sunt totuși profund conectate. Probabil că multă lume trăiește azi gustul libertății mult așteptate, după luni de impoziții și restricții venite din exterior, de la autorități pe care le recunoaștem sau le respectăm mai mult sau mai puțin.
Poate că pentru mulți nu neapărat
autoritatea, cât îndreptățirea acesteia de a impune sancțiuni a fost motivul
supunerii. Adică, pe treptele dezvoltării moralității, frica de pedeapsă, nu respectul
pentru altceva a fost ceea ce i-a motivat.
Frica de pedeapsă este, însă, doar primul pas în dezvoltarea moralității, conform teoriei lui Laurence Kohlberg, reputat psiholog american care a extins observațiile lui Jean Piaget privind dezvoltarea. Edificiul de parcurs are multe alte stadii și nivele:
Sursă: Wikipedia |
De când am citit cartea lui Erich Fromm, Fuga de
libertate (sau Frica de libertate în unele traduceri) și mai apoi Psihoterapia
existențială a lui Irvin Yalom, nu mă mai pot gândi la libertate fără să mă
gândesc automat la responsabilitatea care vine o dată cu ea. Trăim într-o lume
în care a devenit relativ mai ușor să ne luăm libertăți în raport cu
lucrurile care au îngrădit generațiile anterioare și libertăți să facem ceea
ce cei dinaintea noastră poate nici nu visau.
Poate mulți realizează că era de fapt mult mai simplu
când traseul era mult mai bine predefinit, nu doar cel profesional, dar și cel
personal. Nu erau atâtea dileme, întrebări, decizii de luat. Religia stabilea adesea
codul de conduită și comunitatea pașii de urmat în viață.
Ei bine acum avem acea libertate care era doar o idee în
mintea altora. Și realizăm cum pentru mulți dintre noi poate fi copleșitoare.
Într-atât de copleșitoare, observa Fromm, încât să ne căutăm tot felul de alți
stăpâni care să ne scape de asumarea responsabilității pentru modul în care ne
utilizăm libertatea.
Exercițiu
Meditați
câteva clipe la acești ”stăpâni” mai mult sau mai puțin vizibili,
identificabili, pe care poate i-ați adoptat și voi acolo, în forul vostru
interior.
Poate unul din acești stăpâni este chiar propria
conștiință care s-a constituit acolo într-un critic interior, mai zbir
decât o mie de zbiri:
”Autoritatea nu
trebuie să fie o persoană sau o instituție exterioară, ci poate apărea și ca
autoritate interioară: datorie, conștiință, super-ego. A te supune ordinelor
din afară pare nedemn de un om liber, prin urmare stăpânirea propriilor
înclinații naturale ori dominarea unei părți a individului, natura lui, de
către o alta, rațiunea, voința, conștiința (controlul impulsurilor), pare a fi
esența libertății. Conștiința se pare că stăpânește cu o asprime tot atât de
mare ca cea a autorităților exterioare, însă conținuturile ordinelor emise de
aceasta nu sunt guvernate de cerințele eului individual, ci de cerințele
sociale care își arogă demnitatea normelor etice. Dominația conștiinței poate
fi chiar mai aspră decât cea a autorităților exterioare, deoarece individul
consideră ordinele ei ca fiind ale sale. Cum s-ar putea revolta împotriva lui
însuși?”
Fromm ne atrage atenția că dacă înainte autoritatea era
bine definită, avea un chip și o poziție identificabilă în existența noastră,
omul modern este confruntat cu o autoritate mult mai parșivă: autoritatea
anonimă.
”În loc să dispară
autoritatea a devenit invizibilă. În locul autorității fățișe, stăpânește
autoritatea ”anonimă”. Aceasta se află sub masca simțului comun, a științei, a
sănătății psihice, a normalității, a opiniei publice. Pare să nu întrebuințeze
nici o constrângere, ci doar persuasiunea blândă, sugestii subtile care
impregnează realmente întreaga noastră viață.
Autoritatea
anonimă este mai eficientă decât autoritățile fățișe, deoarece nu se bănuiește
niciodată că este un ordin care trebuie îndeplinit. E ca și cum ai fi ținta
tirului unui inamic invizibil. Nu ai împotriva cui să ripostezi.”
Căutați să depistați autoritățile acestea mai viclene
cărora le plătiți biruri. Chiar dacă nu suntem conștienți de ele, asta nu
înseamnă că nu avem responsabilitatea de a face acel check in în fața oglinzii
din când în când.
Cred că în aceste ultime două luni foarte multă lume a
realizat cât de interdependenți suntem, cât de mult depindem ca și ceilalți să
își ia libertăți cu responsabilitate. Iar de azi, cel puțin în România, balanța
înclină din nou pe componenta de responsabilitate. Pentru că autoritatea aceea
care a ținut lucrurile în frâu, tocmai și-a slăbit strânsoarea.
Mă bazez pe faptul că noi suntem urmașii celor care s-au
adaptat și au supraviețuit înaintea noastră. Trebuie că avem în gene darul
acesta al speciei. Reziliența, flexibilitatea, dibăcia necesară. Nu este
întâmplător faptul că am supraviețuit în comunități, deși în adâncul sufletului
știm fiecare că singuri am venit pe lume, singuri vom pleca de pe lume. De
trăit, însă, e mai ușor și mai mishto #împreună.
Vă mulțumesc, prieteni, pentru că ați urmărit postările
zilnice din acest ultime 2 luni 🤗. Sper că ați găsit în ele acele #resurse promise pe care să le puteți
utiliza și în continuare pentru a face surf cu valurile vieții.
În perioada următoare voi reveni la un ritm puțin
diferit al postărilor. Keep in touch!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu