vineri, 8 aprilie 2016

Despre granițe personale (episodul #4)



#4      Sinele fals și granițele
Dacă ne este rușine de cine suntem și ce vrem avem o problemă cu granițele. Când am fost copii mulți dintre noi am fost rușinați de către părinții sau de alte persoane  pentru anumite aspecte ale sinelui nostru adevărat motiv pentru care le-am renegat, le-am pus în umbră și am încercat să le ascundem pentru ne integra în propria familie sau în societate și a fi acceptați. Am fost nevoiți să ne dezvoltăm o identitate acceptabilă pentru oamenii din jurul nostru: un sine fals. În copilărie acest lucru a fost o strategie de supraviețuire. Am devenit, din păcate, persoana care se așteptau ceilalți să devenim și ne-am rușinat de persoana care suntem de fapt și nu mai îndrăznim să o scoatem la lumină.
În calitate de părinți avem o mare responsabilitate pentru a preveni aceste lucruri și a opri niște practici care s-au dovedit atât de dăunătoare în propria noastră viață. Pentru a face asta este nevoie să devenim conștienți de fiecare ocazie în care invalidăm sinele adevărat al copilului. De exemplu, dacă un copil este furios pentru că părintele este mereu la serviciu și nu are niciodată timp pentru el, un părinte care răspunde ceva de genul: ”Cum să nu-mi fac timp pentru tine!? Stau mai mult cu tine decât toți părinții pe care-i știu!” ceea ce va simți copilul în acel moment este rușine deoarece i se spune că nu este recunoscător pentru ceea ce face părintele pentru el. Mai mult, ceea ce învață din această interacțiune este că ceea ce simte nu este adevărat, că ar trebui să-i fie rușine pentru ceea ce simte. Astfel, va dezvolta un sine fals care are convingerea că nu este OK să te înfurii, care se comportă drăguț și arată în exterior doar cât este de fericit și recunoscător și nu va admite niciodată că în adâncul sufletului este furios de fapt.

Cum putem ști dacă avem un sine fals?
Câțiva indicatori ar fi:
  • ne temem de ce cred alții despre noi
  • facem lucruri pe care nu vrem de fapt să le facem
  • ne temem să le arătăm celorlalți ce simțim de fapt.

Sunt câteva lucruri care ne îngreunează stabilirea unor granițe sănătoase:
  •  nu ne cunoaștem pe noi înșine
  • nu credem că avem drepturi
  • punem nevoile și sentimentele altora pe primul plan
  • credem că stabilirea unor granițe ne va afecta negativ relațiile cu ceilalți
  • nu am învățat niciodată cum să stabilim granițe sănătoase.

Foto credit: www.denofgeek.com


Motivul principal pentru care apar aceste dificultăți este faptul că încă de când am fost copii am trăit vieți în care sinele nostru adevărat a fost de multe ori invalidat. Ni s-a spus mereu că ceea ce simțim nu este ceea ce simțim sau că nu este Ok să simțim așa ceva. Ni s-a spus că ceea ce am văzut nu e ceea ce am văzut, că ceea ce credem că ne dorim nu este ceea ce ne dorim de fapt sau că nu e Ok să îți dorești așa ceva. Trăind astfel, ajungi să te simți nebun și să nu mai ai încredere în tine, căutând repere în exterior care să-ți ghideze existența. În tot acest proces ne-am trădat de fapt pe noi înșine și ne-am pierdut încrederea în noi.
Dacă nu ai încredere în tine, nu poți să stabilești granițe pentru că tiparul tău de funcționare se bazează pe abandonul propriei persoane, adevărului tău și sentimentelor tale. Consecința acestui tipar de funcționare este faptul că nu te simți în siguranță cu tine însuți. Cum te-ai putea simți în siguranță cu cineva care te-a abandonat? Asta îți faci ție însuți…
Singura cale pe care o avem la dispoziție pentru a ne restaura încrederea în noi este să ne reconectăm cu ceea ce simțim și să respectăm adevărul din noi. Ceilalți nu ne respectă pentru că noi nu ne respectăm în primul rând.      


Foto credit: www.denofgeek.com

Cultivarea unui sine fals prin negarea a ceea ce suntem, ceea ce vrem, ceea ce simțim este o barieră serioasă în calea intimității, pentru că ceea ce cultivăm este o mască dincolo de care nu lăsăm pe nimeni să treacă, uneori nici măcar pe noi înșine. Ba chiar ajungem să credem că suntem această mască, masca ajunge să ne ia în posesie identitatea. 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu