sâmbătă, 2 aprilie 2016

Cele 4 ”grații” # 1



The Hollow One
(clinging to your leg)
”please dont leave me behind for I have abandoned myself”[1]


Jim Carrey




Foarte mulți oameni care caută ajutor specializat pe la terapeuți vorbesc de sentimentul intens de ”gol” pe care-l au și pe care nu reușesc să-l umple cu nimic, deși au încercat cu de toate: bani, averi, mâncare, relații, alcool, țigări, chiar droguri, muncă, sport, filme, ciocolată...
Rollo May (1953) a numit secolul XX, ~The Age of Emptiness~ (era golului interior) după numărul record de clienți care sufereau de depresie pe care i-a avut în terapie.
”Acest tip de depresie ”goală” reflectă un deficit resimțit la nivel profund de a găsi un sens pentru propria viață. Puși în fața unei astfel de dileme existențiale, nu e de mirare că oamenii simt neajutorare și lipsă de speranță, markerii depresiei din zilele noastre.”
Frankl (1972) vorbește și el despre cele două stadii ale sindromului lipsei de sens: 1) vidul existențial caracterizat de o stare subiectivă de plictiseală, apatie și gol interior care generează o formă de cinism, lipsă de direcție și chestionare a scopului vieții; 2) nevroza existențială în care poate apărea alcoolismul, depresia, obsesiile, delincvența, hiperactivitatea în domeniul sexualității, căutarea senzațiilor prin comportamente de risc în speranța de a umple cu ceva vidul.
Eckhart Tolle vorbește pe larg despre acest sentiment care poate fi uneori, vag, inconștient- caz în care se manifestă ca o dorință, o nevoie, o lipsă intensă- sau conștient- un sentiment neliniștitor și constant al lipsei de valoare personală sau sentimentul că nu ești suficient de bun.
În acest caz apare o nevoie compulsivă de gratificare a ceea ce Eckhart Tolle numește ”sinele fals” (imagine mentală fantomatică despre cine suntem creată în baza condiționărilor personale și culturale prin identificarea cu mintea) manifestată ca identificarea cu diverse lucruri în încercarea de a umple acest gol dureros. Astfel, oamenii se luptă pentru recunoaștere socială, pentru a-și aduna posesiuni, relații speciale în speranța că atunci se vor simți mai bine cu ei înșiși, mai compleți.
Din păcate chiar și atunci când reușesc să obțină aceste lucruri golul nu dispare, este fără margini, o gaură neagră. Atunci sunt cu adevărat înspăimântați pentru că nu se mai pot minți.
În loc să recunoaștem faptul că nimic din exterior, nici măcar persoana adorată, nu poate să ne facă să ne simțim întregi și să ne dea un sens, ajungem să ne cramponăm de o persoană, de o amintire a unei stări pe care am reușit să o atingem cândva și încercăm să ne agățăm de o persoană sau alta, de o situație sau alta în speranța că vor putea retrăi o stare sublimă pe care am experimentat-o cândva. În curând constatăm că această ”doză” nu are efectele scontate, ceea ce ne face să ne simțim și mai pierduți, abandonați, izolați și rătăciți...mereu însetați și înfometați.
Astfel, perseverăm în aceeași manieră, ridicând chiar ștacheta așteptărilor noastre, convingându-ne că o nouă relație, mai multă muncă, mai mulți bani, un alt job ne vor face să ne simțim așa cum sperăm. Sfârșim astfel prin a deveni dependenți, obsesivi, mereu în căutarea ”dozei” următoare, cu toate că pe undeva știm în sinea noastră că nici o ”doză” nu va fi vreodată suficientă pentru a umple acest gol interior.
Brandon Bays spunea: ”Nevoia noastră devine astfel o forță în sine care îi respinge pe ceilalți, căci cine își dorește să joace unicul rol de a umple golul din noi? (...) Nimeni nu te poate face să devii complet. Nimeni nu îți poate oferi iubirea după care tânjești, căci iubirea nu poate fi dăruită sau primită. Ea reprezintă un ocean care poate fi experimentat direct, o îmbrățișare infinită, un dans pe care îl poți practica cu altcineva, dar în niciun caz ceva ce îți poate da cineva.”
”A crede că iubirea și fericirea ta depind de cineva din ”lumea exterioară” este ca și cum ai crede că bucuria ta derivă din castelul de nisip pe care l-ai construit pe plajă. (...) Nicio persoană nu îți poate crea iubirea. Aceasta există pur și simplu. Ea este experimentată atunci când îți deschizi întreaga ființă în fața ei și atunci când te expui în fața frumuseții întregii vieți. De bună seamă, o persoană poate fi o expresie a acestei iubiri. Așa se explică de ce este atât de ușor să simți starea de iubire atunci când privești un pui de animal, un copil sau un copac înflorit în primele zile de primăvară. Aceste imagini nu cauzează experiența iubirii, dar te ajută să te deschizi și să o recunoști în tine, lăsând-o să-ți impregneze întreaga conștiință.”
Irvin Yalom (2002) sugerează o abordare similară: ”Întrebarea privind sensul vieții, așa cum spun și învățăturile buddhiste, nu este edificatoare. Este nevoie să plonjăm în râul vieții și să lăsăm întrebarea să ne poarte.”
 Implicarea este răspunsul terapeutic la lipsa de sens, indiferent de sursa vidului- implicarea cu tot sufletul în oricare din domeniile infinite ale vieții, de bază în ceva ce transcende propria persoană.



[1] Cea goală (agățându-se de piciorul tău): Te rog nu mă lăsa în urmă, căci m-am abandonat pe mine însămi.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu