vineri, 5 februarie 2021

Convingeri și vulnerabilități care ne atrag în relații distructive

  (după Walter Riso- Iubiri toxice):

Anti-valori

Patologie a personalității asociată

Convingeri problematice/ vulnerabilități ale celui care manifestă aceste anti-valori

Convingeri problematice/ vulnerabilități ale celui care este atras în relații cu persoane care manifestă aceste anti-valori

Hărțuire

Exhibiționism

Histrionic (iubirea hărțuitoare)

Viața trebuie să graviteze în jurul meu (dorința de a atrage atenția cu orice preț)

Iubirea este doar emoție (emotivitate/ expresivitate exagerată)

Iubirea ta nu îmi este de ajuns (insatisfacție afectivă)

Am nevoie de un partener light, care să nu-mi complice viața (superficialitate/frivolitate)

Am nevoie de cineva care să fie mai extrovertit decât mine (incompetență emoțională)

Am nevoie să fiu recunoscut și apreciat (stimă de sine scăzută)

Suspiciune

Paranoid (iubirea suspicioasă)

Dacă îți voi oferi dragoste, vei profita de mine (inhibiție defensivă)

Dacă nu sunt vigilent, mă vei înșela (focalizare dezadaptativă)

Trecutul te condamnă (fatalism afectiv)

Am nevoie de un partener care să-mi justifice și să-mi împărtășească izolarea (călăuzire socială)

Am nevoie să fii gelos și să suferi pentru mine ca să știu că mă iubești (suferința confirmativă)

Am nevoie să mă ajuți să-mi depistez inamicii (suspiciune empatică)

Lipsa de franchețe emoțională

Pasiv-agresiv (iubirea ambivalentă)

Apropierea ta afectivă mă încătușează, depărtarea ta mă neliniștește (ambivalența interpersonală)

Trebuie să mă opun iubirii tale, însă fără să te pierd (sabotaj afectiv)

Deși ne iubim totul va merge din rău în și mai rău (pesimism contagios)

Am nevoie să aibă nevoie de mine (protecționism amoros)

Am nevoie să mi se ofere libertatea de a face ce vreau (lipsă de preocupare/ comoditate)

Ego scăpat de sub control

Narcisism (iubirea egoistă)

Nevoile mele sunt mai importante decât ale tale (lipsă de considerație afectivă)

Ce noroc ai că sunt împreună cu tine! (infatuare/ superioritate)

Dacă mă critici, înseamnă că nu mă iubești (hipersensibilitate la critică)

Am nevoie de o relație care să îmi ofere un statut (indezirabilitate emoțională)

Am nevoie de cineva cu care să mă identific (indeterminare a eului)

Am nevoie disperată să dăruiesc iubire (dăruire necondiționată)

Rigiditate

Focus pe greșeli

Obsesiv-compulsiv (iubirea perfecționistă)

Greșești prea mult (critică/ învinuire)

De acum înainte, voi prelua eu frâiele (responsabilitate nelimitată)

Trebuie să îmi mențin emoțiile sub control (constrângere emoțională)

Am nevoie de cineva eficient alături de mine (incompetență/eșec)

Am nevoie de cineva care să mă aducă pe drumul cel bun (autocontrol insuficient)

Am nevoie de un partener responsabil și de încredere (angajament/ loialitate)

Violență

Anti-social (anti-iubirea- iubirea violentă)

Nu mă interesează nici durerea, nici fericirea ta (reificare afectivă)

Ți-o meriți, cine te pune să fii atât de slab (dispreț/maltratare)

Nu am nicio obligație față de tine (iresponsabilitate interpersonală)

Am nevoie de un partener care să mă apere (slăbiciune cronică)

Am nevoie de o persoană curajoasă pe care să pot să o admir (dispreț față de teamă)

Am nevoie de celălalt să mă facă să experimentez emoții puternice (dependență de pericol)

Răceală

Distanță

Ne-cunoașterea/ ne-simțirea celuilalt

Schizoid (anti-iubirea- iubirea distantă și indiferentă)

Autonomia mea nu este negociabilă (cultul libertății)

Nu îți înțeleg sentimentele și emoțiile (analfabetism emoțional)

Pot trăi și fără iubirea ta (autosuficiență afectivă)

Am nevoie de cineva care să-mi respecte spațiul personal (rezervă personală/independență)

Am nevoie să fac din cucerire un scop în sine (provocarea ca motivație)

Lipsa controlului

Lipsa păcii

Lipsa ordinii interioare

Instabilitate și furtună emoțională

Imprevizibilitate

 

Borderline (iubirea haotică)

Nu știu nici cine sunt, nici ce vreau (identitate fragmentată)

Nu pot trăi nici cu tine, nici fără tine (abandon/neîncredere)

Te iubesc și te urăsc (instabilitate emoțională)

Am nevoie să simt emoții puternice (dependența de pericol)

 

 

Exercițiu:

#1 identificați convingerile și vulnerabilitățile din coloana 3 pe care le împărtășiți și voi, observați dacă acestea se manifestă în viața voastră relațională ca anti-valorile din prima coloană și reveniți la postarea anterioară pe această temă pentru a afla valorile pe care ar fi nevoie să le cultivați pentru a contracara vulnerabilitățile identificate.

#2 identificați convingerile și vulnerabilitățile din coloana 4 pe care le împărtășiți și voi; în următoarea postare vă voi oferi câteva ponturi despre ce ați putea face pentru a le ”repara”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu