joi, 4 octombrie 2018

#3 Aspectul sănătos al rușinii (5)

  rușinea ca mediator între individualitate și conformism
Mario Jacoby, în cartea lui Shame and the Origins of Self-Esteem, vorbește despre două funcții ale rușinii pe care le putem lua în considerare la capitolul aspecte sănătoase. Rușinea este în același timp un gardian al individualizării, cât și al adaptării sociale. Deși se referă la domenii/ sarcini de dezvoltare aparent diferite, aceste două funcții pot intra în conflict.
În calitate de gardian al procesului individualizării rușinea mă ajută să-mi protejez intimitatea, să mă separ de lume și să țin pentru mine cele mai personale fantezii și gânduri, viața mea interioară. Astfel rușinea este un protector al acestui sanctuar interior și un filtru al lucrurilor pe care le arăt și le împărtășesc despre mine. Acest prag poate fi mai jos sau mai înalt, mai rigid sau mai flexibil decât al altora. Rușinea este cea care susține caracterul distinct al individualității mele și sentimentul identității individuale. În altă ordine de idei, o tendință excesivă de a simți rușine conduce la tulburări în sfera contactului cu ceilalți și la izolare socială.
În egală măsură, rușinea este un instrument puternic al adaptării sociale fiind declanșată de frica de critică din partea celorlalți și senzația că ești un ciudat. Societatea este cea care impune un grad de discreție individului, ce este adecvat conform normelor ei, motiv pentru care rușinea este un factor important în socializarea copiilor. Astfel societatea sancționează nuditatea, tolerează acte sexuale doar în privat și pedepsește ofensele aduse decenței publice. Confesiunile publice ale sentimentelor private generează adesea reacții de jenă sau tăceri inconfortabile. Astfel, rolul rușinii este de a păzi astfel de granițe stabilite de comun acord pe care cineva le poate încălca doar cu riscul sancțiunilor sociale și expunerii personale. Prin urmare, rușinea joacă un rol important în conformismul social.
Într-o măsură mai mare sau mai mică, dorințele individuale ajung să se bată cap în cap cu așteptările societății în viața fiecăruia dintre noi. Iar rușinea își intră în acest rol complex ca un mediator între individualitate și conformism. Poate că mi-am mușcat limba și nu m-am exprimat într-un oarecare grup pentru că m-am temut de reacțiile pe care le-ar putea avea acei oameni, însă nu voi scăpa atât de ușor, căci mă va bântui rușinea în raport cu eșecul de a mă afirma așa cum sunt, trădarea în raport cu valorile și principiile mele. Va câștiga de fiecare dată rușinea cu care pot trăi, pe care o pot duce. Cu costurile aferente.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu