miercuri, 9 decembrie 2015

Despre acceptare versus rezistență/ intoleranță (episodul #2)



#2        Durerea, suferința și evitarea acesteia
Faptul că posedă limbajul conferă omului o poziție aparte. Limbajul oferă omului capacitatea de a evoca nu doar obiecte/ situații, ci și emoțiile asociate acestora prin simpla pronunțare a unui cuvânt. De aceea pentru ființele umane este foarte dificil să evite durerea, căci aceasta poate fi evocată în orice moment de orice lucru legat de ea. De aceea nu funcționează strategia evitării situațiilor care au provocat-o. Pentru că nu doar acestea au capacitatea de a ne reaminti durerea, ci și toate celelalte amintiri legate în mintea noastră de situația/ persoana respectivă chiar dacă sunt frumoase. Pentru că simplul fapt că anumite noțiuni sunt legate într-un fel sau altul una de alta (ex. fericirea este opusul tristeții) înseamnă că oricare din ele ne poate aminti de cealaltă (ex. fericirea ne poate aminti de tristețe, o imagine minunată cu insulele grecești ne poate îndurera pentru că ne amintește de fostul iubit cu care am fost acolo) și este unul din motivele pentru care uneori relaxarea poate induce panică.
thenextweb.com


O altă strategie utilizată este evitarea durerii în sine prin recursul la negare, disociere, consum de substanțe care pot reduce pe termen scurt durerea, dar cauzează noi probleme.
Evitarea experiențială este procesul prin care încercăm să evităm experiențele interioare neplăcute (gânduri, sentimente, amintiri, senzații corporale, predispoziții comportamentale), deși asta ne creează dificultăți pe termen lung (Hayes & Smith, 2013). De exemplu, faptul că nu ai chef să te ridici din pat și să faci mișcare pentru că ești depresiv/ă poate conduce la acumularea de kilograme în plus ceea ce este de natură să îți strice și mai mult dispoziția. Pe lângă asta izolându-te în pat nu ai nici o șansă să ai vreo interacțiune pozitivă cu alții care ți-ar putea îmbunătăți dispoziția.
Hayes, Masuda et al. (2004) consideră că ”dintre toate procesele psihologice cunoscute de știință, evitarea experiențială este unul din cele mai rele.
Capcana cea mai periculoasă în cazul evitării experiențiale este faptul că are efect pe termen scurt, iar efectele pe termen scurt, imediate, sunt întăriri mult mai puternice comparativ cu efectele pe termen lung.
Nu știu de unde ne vine convingerea că noi am putea dirija întâmplarea lucrurilor prin faptul că avem o imagine diferită despre cum am vrea ca lucrurile să se întâmple și că universul ar trebui să ne facă pe plac.  Iar dacă nu se întâmplă asta suntem îndreptățiți să fim furioși, supărați, angoasați.
Majoritatea oamenilor trăiesc în mintea lor, luând ca adevărate și de necontestat gândurile pe care le au. Pe de altă parte lumea noastră mentală, interioară, se deosebește prin câteva aspecte particulare de lumea exterioară. Dacă în lumea exterioară timpul se scurge într-o singură direcție și nu ne mai putem întoarce înapoi pentru a schimba ceva, în lumea noastră interioară lucrurile stau altfel. În mintea noastră putem revizita trecutul ori de câte ori dorim și putem și să ne proiectăm într-un viitor așa cum ni-l imaginăm că ar putea fi. Revizitarea mentală a trecutului aduce cu sine din păcate un fel de iluzie că l-am și putea schimba.
Aici trebuie făcută o distincție importantă. Este cert că nu putem schimba ceea ce s-a întâmplat la nivelul faptelor, dar putem schimba modul în care percepem, înțelegem ceea ce s-a întâmplat și sensul pe care-l dăm experienței în existența noastră ceea ce semnifică o schimbare esențială în măsura și modul în care evenimentele respective ne afectează.

Amânarea trăirii vieții
          
           Atâta timp cât ne opunem realității că anumite lucruri s-au întâmplat existența noastră este pusă parcă pe stand-by, în așteptare, pending. Nu știu de ce oamenii cred că nu pot începe să-și trăiască din nou viața după un eveniment dureros decât atunci când durerea se va atenua, iar asta poate dura săptămâni, luni, ani în funcție de cum își prelucrează fiecare pierderile și doliul. Dar asta înseamnă că între timp rămânem suspendați într-un purgatoriu ca și când timpul ar fi fost abolit. Dar timpul nu se oprește pentru nimeni și în momentul în care durerea s-a mai potolit constatăm cu stupoare că au trecut anii peste noi și nu am realizat nimic din tot ce am visat cândva că vom face.         
         Capcana pe care nu o sesizăm imediat atunci când alegem să ne anesteziem durerea prin metodele favorite (our drug of choice) (disociere, alcool, pastile, negare etc.) este că anestezicul preferat ne amorțește atât durerea, cât și capacitatea de a simți plăcerea. Acesta e blestemul pe care-l aduce cu sine evitarea durerii în variatele ei forme. De aici și recomandarea psihologilor de a accepta inevitabilitatea durerii, ceea ce deschide porțile percepției și spre a simți ceea ce pare opusul acesteia, plăcerea.

Posibilitatea de a ne confrunta oricând cu durerea psihologică este o povară provocatoare pe care suntem nevoiți să o acceptăm. (Hayes & Smith, 2013)

Mai devreme sau mai târziu va trebui să renunțăm la scopul de a avea un trecut diferit. Irvin Yalom- Darul psihoterapiei

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu