C, G. Jung introduce motivul celor două mame pornind de la
interpretarea dată de Freud picturii lui Leonardo da Vinci- Sf. Ana și Maria cu pruncul, care
pornește de la faptul că Leonardi da Vinci însuși ar fi avut două mame. Din
punctul lui Jung de vedere acesta este aspectul personal al cauzalității.
Dincolo de acest aspect personal este nevoie să remarcăm faptul că această
imagine nu este deloc unică, iar psihologia aparent personală este de fapt
impregnată de un motiv nonpersonal, binecunoscut de altfel. Din punctul lui Jung de vedere acesta
este aspectul personal al cauzalității. Dincolo de acest aspect personal este
nevoie să remarcăm faptul că această imagine nu este deloc unică, iar
psihologia aparent personală este de fapt impregnată de un motiv nonpersonal,
binecunoscut de altfel.
”Motivul celor două mame este un arhetip ce poate fi întâlnit
în diferite variante în domeniul mitologiei și al religiei, constituind baza a numeroase
répresentations collectives. Aș putea
aminti ca exemplu motivul dublei origini, al originii umane și al celei divine,
ca în cazul lui HERAKLES care, adoptat de Hera din neștiință, a dobândit
nemurirea. Ceea ce era mit în
Grecia reprezenta în Egipt un ritual. Faraonul era în același timp de natură
umană și divină. Pe pereții camerelor de naștere ale templelor egiptene sunt înfățișate
cea de-a doua concepere și naștere divină a faraonului - el s-a născut "a
doua oară". Aceasta reprezentare constituie baza tuturor misterelor renașterii,
inclusiv a celor creștine. Cristos însuși s-a născut de două ori: prin
botezarea în Iordan a realizat renașterea din apă și din spirit.
În liturghia romană cristelnița este numită în mod consecvent "uterus
ecclesiae" și din Misalul roman aflăm, când se vorbește despre sfințirea
apei de botez în sabbatum sanctum, sâmbăta de dinaintea Paștelui, că și astăzi
ea se numește astfel. Oricum ar fi, în gnoza timpurie spiritul, care apărea sub
chipul unui porumbel, era considerat ca sophia, sapientia, înțelepciunea și ca
mama lui Cristos. Pe temeiul acestui motiv al părinților dubli, copiii de
astăzi, în locul zânelor bune sau rele care realizau o "adopție magică"
cu blestem sau binecuvântare, au nași, adică (în germana elvețiană)
"Gotti" și "Gotte", (în engleza) "godfather" și "godmother".
Reprezentarea unei a doua nașteri are o largă răspandire spațială și temporală.
La începuturile medicinei ea apărea ca un mijloc magic de vindecare; în multe
religii ea constituie experiența mistică, iar în filosofia naturii din Evul
Mediu, ideea centrală; last not least mulți copii, dar și unii adulți, cred că
părinții lor nu le sunt decât părinți adoptivi cărora le-au fost încredințați.” Carl Gustav Jung- Arhetipurile inconștientului colectiv p.55
O
explorare de dată mai recentă a ideii de renaștere ca mijloc magic de vindecare
are loc în filmul Omul care a surpins pe toată lumea/ The Man Who Surprised
Everyone- regizat de Aleksey Chupov și Natasha
Merkulova în care un vânător siberian pe nume Yegor aflând că suferă de
o boală incurabilă și că mai are doar câteva luni de trăit decide să-și schimbe
complet personalitatea, ca o încercare disperată de a înșela moartea așa cum a
făcut-o rățoiul Zhamba, eroul unei legende siberiene vechi. Filmul a rulat în
cadrul Festivalului de Film Transilvania ediția 2019.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu