marți, 25 septembrie 2018

#3 Aspectul sănătos al rușinii (1)


Îndrăznesc să dezvolt ideea că există și așa ceva J. Și mă gândesc la câteva lucruri care mi-au rămas de la John Bradshow și de la care am pornit în acest demers.
Aspectul sănătos al rușinii ne (re)amintește că nu suntem omnipotenți, deși uneori ne comportăm de parcă am crede că suntem.

Icar
Nu voi intra într-un debate cu cei care privesc lucrurile prin prisma spiritualității și care ar afirma că suntem ființe spirituale care au ales să aibă o experiență terestră, dar că în esență suntem nemuritori și nelimitați. Vorbesc prin prisma nivelului la care ne aflăm majoritatea dintre noi care dacă ne dăm drumul de pe bloc crezând că putem zbura vom sfârși plăcintă pe trotuar. În acest mod de a fi, este o certitudine faptul că avem multe limite. Desigur că multe lucruri s-ar putea spune despre ce percepem sau considerăm o limită și faptul că multe din limitele pe care considerăm că le avem chiar și la acest nivel sunt doar în mintea noastră. Rușinea ne pune totuși o frână atunci când ne considerăm prea fantastici, more than human și failabilitatea din noi își arată mutra în cele mai nepotrivite momente, amintindu-ne că suntem totuși oameni, adică la fel cu ceilalți. Rușinea ne pune multe frâne și în cazul celălalt când ne considerăm less than human. Ideea ar fi să ajungem la concluzia că suntem human, adică la realizarea că nimic din ce e omenesc nu ne e străin. Pentru ca apoi să putem merge în direcția lui not just human cu o altă abordare.
Îmi vine în minte ideea de ancorare (grounding). Ca o paranteză de fiecare dată când citesc cuvântul grounding mă gândesc la împământare J, iar în acest caz nici nu e chiar departe de adevăr. Cred că atunci când ne aventurăm în valurile vieții cu toții avem nevoie de această împământare în omenescul din noi, în ceea ce avem în comun cu toți ceilalți. Pentru că ambele versiuni în care putem să o luăm razna, atât cea în care ne umflăm în pene și ne considerăm niște zei, cât și cea în care ne considerăm viermi presupun să ne deconectăm exact de la acest aspect din noi: umanitatea noastră. Iar consecința este că astfel ne deconectăm și ne izolăm singuri de ceilalți.
De ce am nevoie de rușine ca să mă oprească de la aceste derapaje? Și frica ar putea participa la castingul pentru a juca acest rol. Poate că am nevoie de rușine pentru că rușinea este o emoție care mă obligă să-mi reevaluez propriul eu. Este hard-core. Nu cred că teama mă confruntă atât de mult cu configurația eului meu așa cum o face rușinea. Nici sentimentele de vinovăție nu mă forțează atât de mult să mă reconfigurez cum o face rușinea. Vinovăția îmi comunică mesajul că ceva ce am făcut contravine unor principii ale mele, însă îmi lasă intactă o mare parte din eu care e catalogată ca fiind OK. Rușinea, în schimb, mă confruntă cu posibilitatea ca eul meu în sine, în întregime și în cele mai profunde cotloane ale mele să fie suferind, bolnav. Nu rău. Dacă aș zice că eul meu e rău, asta ar fi rușinea toxică care mă lasă helpless în fața acestei constatări. Dar dacă zic că este suferind de o ”boală a eului” numită grandiozitate, presupun, pe undeva, că în principiu mă pot vindeca (deși unele boli sunt cronice sau fatale :), dar e nevoie să întreprind ceva în direcția asta.

(to be continued)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu